bezdroza profil facebook
strona startowa wyprawy off-road galeria zdjęć 4x4 relacje z wypraw 4x4 imprezy integracyjne porady i patenty 4x4 wyprawowa i powyprawowa ksiązka kucharska skontaktuj sie z nami

DZIENNIK Z PRZYSTOSOWANIA SAMOCHODU LADA NIVA DO WYPRAW - autorstwa Igor Rumińskiego

    Lada Niva Jestem posiadaczem szczęśliwym Nieviasty z 99r 1,7 nigdy nie gazowana z przebiegiem 100tys Kilka lat temu kiedy ją kupowałem pierwszymi ludźmi, którzy ją zobaczyli w Czestochowie byli koledzy z częstochowskiego offu (spotkania w PopArcie przed pocztą główną). Była wtedy golusieńka smutna po pracy w Gorażdze Cement (chyba jeździła po browar), potm kupił ją pracownik tegoż zakładu ale żona kazała mu sprzedać więc sprzedał nam z dodatkowym kompletem VLI, które teraz jeżdzą w Nivie u Nekro (również z Częstochowy). Postanowiłem ją delikatnie zmodyfikować aby nadawała się na autko wyprawowe dla 2 osobowej załogi. Planowaliśmy już wtedy wypady za naszą wschodnią granicę i wybór marki był nieprzypadkowy. Ale tak po cichu o Nivie marzyłem od dawna.

Kilka fotek dla zobrazowania tematu:
  
 
    lewy profil ładyprawy profil ładyprzedni zderzak niva    
 
    bagażnik dachowy Wyprawówka - to jak wszystko na tym świecie pojęcie względne No ale kilka stałych elementów wystroju samochodu tego typu musi być. Pamiętam, że jak kupiłem pierwsze Disco to na lodówce na magnesie została przywieszona checklista z wszystkimi założonymi modyfikacjami i przez cały pierwszy rok odhaczałem okienka (nawiasem mówiąc smutno mi się zaczęło robić, kiedy zaznaczałem ostatnie okienka). To tak jak z dobrą książką - połykasz ją, a im bliżej końca to żałujesz, że lektura się kończy. Tym razem lista powstała w głowie, a realizacja planów zaczęła się natychmiastowo. Punkt pierwszy: solidny bagażnik dachowy. Dwie nocki zarwane na alledrogo, masa rysunków, przeglądanie forów internetowych, stron producentów bagażników i poszło. Z aukcji wyhaczyłem bagażnik od Samuraia. Oczywiście zaczepy nie pasowały, więc szybko je zweryfikowaliśmy, został sam klosz z zaczepami na antenę CB i oświetlenie dodatkowe. Należało wymyślić system mocowania. Z pomocą przyszła firma Amos, która produkuje relingi dachowe wpinane w rynienki. Najpierw na 3, ale po sprawdzeniu i testach ostatecznie bagażnik wsparty jest na 5 poprzeczkach. Jest stabilny i ma wystarczającą wytrzymałość, dodatkowo w sumie 10 punktów podparcia gwarantuje w miarę równy rozkład masy na dachu.    
 
    światła na bagaznikuradziecka gwiazdakoło zapasowe na dachu    
 
    montaz zderzaka Punkt drugi: zderzak stalowy Nivka zderzak ma całkiem konkret, Mariusz przekonał się o tym kiedy pod estakadą z Citroena C3 zrobił C2. Zderzak z aluminowego ceownika jedynie się lekko wygiął. Samochód przetrwał bez urazu (peknięta lampa). To jednak popchnęło mnie do zmotania zderzaka. Na wyprawach zderzak pełni, oprócz roli ochronnej, rolę towarzyską - można na nim postawić butelkę piwa wieczorkiem, mogą to zrobić 2 a moze i więcej osób, które równocześnie opierając się o niego mogą czasem dyskutować i kilka godzin. Na zderzaku można stanąć ,aby popatrzeć co jest dalej lub szukając dobrego kadru do fotki. Na zderzaku montujemy najczęściej lampki, które ozdabiają nasz pojazd, a nocą oświetlają trudną drogę i wreszcie na zderzaku najczęściej jest płyta, na której można przywiesić windę. To co wymyśliliśmy powstało w garażu Banana. Ten kartonik uwidoczniony na fotkach to jest makieta T-Maxa, którego mam zamiar powiesić, ale na razie trendy w ogólnoświatowej gospodarce skutecznie mi to uniemożliwiają.    
 
    zderzak offroadoffroad zderzak pod wyciągarkęszlifowanie zderzaka 4x4    
 
  krata bagażnika Punkt trzeci: funkcjonalny bagażnik Lada bagażnik ma ale malutki, większość ludzi tak czy owak jeździ na gazie więc bagażnik się kurczy do rozmaiarów, które uniemożliwiają wygodne pakowanie. Dlatego nasza Nieviasta nie jest zagazowana. Do bagażnika dorobiłem: kratka bagażnika by Subaru Forester, dodatkowe podwójne złącze gniazda zapalniczek 12V oraz roletka bagażnika z Citroena ZX aby łakome oczy nie oglądały co w bagażniku wożę. Na wyprawach tak czy owak roletki nie używamy bo bagażnik wypakowany po samą górę, ale właśnie po to jest krata. Ostatnim usprawnieniem a właściwie rozwiązaniem było umieszczenie pod klapką tylniej lewej lampy wszystkich bezpieczników i przekaźników odpowiadających za oświetlenie robocze i dodatkowe gniazda zasilania.   
 
    gniazda 12v w bagażnikuniva bagaznikbezpieczniki w skrzynce    
 
    niva elektryczne szyby Punkt czwarty: Opony, fele, i inne gadgety Jeżeli chodzi o opony ze względu na dostępność rozmiarów zdecydowałem się na zamontowanie felg 15'' takich jak używaja Suzy, z rozmiarem opon również nie było problemu 215/75/15 na felgach DOTZ Pharao. Robią dobrze bo to BFG z MT KM pierwszej generacji, trochę głośne ale w Nivce i tak głośno jest. Dodatkowo wyposażyłem ją w GPS-a. Początkowo w chińczyka a potem w nieśmiertelnego Garmina. Właściwie wszyscy w bezdrożach mamy Garminy więc ładowanie map na wyjazdy najlepiej ka jest wspólne. Po prostu przygotowywuje jeden zestaw i heja. W nivce gniazdo zapłonu jest po lewej stronie kierownicy. Tylko jeszcze jedno auto rajdowe tak miało ale.... jakie to już musicie sobie znaleźć . Był z nim ogólny problem często się zacinało i... wrzuciliśmy panel odpalania z samochodu sportowego, może przerost formy nad treścią ale daje radę nie zacina sie i nie kaprysi. Cb zamontowałem do podłokietnika. Bez podłokietnika nie wyobrażam sobie wyprawówki. W końcu na co dzien jeżdżę Disco z cubiboxem. Musieliśmy dorobić solidny stelaż pod schowek z uchwytami pod Cb służy dzielnie i jest wygodny. Elektyka z przodu. Jestem wygodny, przyzwyczajenia robią swoje. Elektryczne szyby to podstawa więc nivka musiała je mieć, wyszło super i działja do dziś na równi z korbką. Dodatkowo aby móc ładować równocześnie telefon i mieć podłączonego GPS-a zamontowałem złącze 12V schowane pod półka od strony pasażera z przodu. Jeżeli juz jesteśmy przy wygodzie to dodam że fotel kierowcy jest wrzucony od Disco. Wprawdzie nie jest uchylny ale z prawej strony zamontowałem InterGroclin sport z malucha który sie uchyla i pozwala dostać się na drugą klasę. Razem tworzą niezły duet jak Flip i Flap i nikt na wygodę nie narzeka ani kierowca ani pasażer.    
 
    cb radio na podłokietnikufotel z discoveryfelgi dotz 4x4starter sportowy    
 
     progi tree-slide Progi, zapomniałem o progach, które nie raz uratowały mnie albo innym kierujacym. Progi z racji że Lada nie ma ramy zostały zamontowane do zaczepów które oryginalnie służą do podnoszenia pojazdu. Służą dzielnie, są wytrzymałe, sprawdziły się nie raz, są nadzwyczaj wytrzymałe - wykonanie demolka-garage. To na razie tyle modyfikacji, oczywiście wokól samochodu jest jeszcze oświetlenie robocze. Boki, tył i przód ale to normalka. Jak pisałem wyżej planuję jeszcze wyciągarkę, oprócz tego jeszcze tylny zderzak zobzcymy co będzie. Ogólnie Lada brała udział w wielu imprezach turystycznych i wyprawowych. Najlepiej sobe radzi za wschodnią granicą ale u nas w kraju też nieźle. Jeżeli zamontuję zderzak lub windę pewnie poinformuje na tej stronie a na razie szerokiej drogi i do zobaczenia na szlaku.

Z turystycznym!